David Frej, Jiří Kuchař: Zdravé střevo – Recenze knihy

0
3742

Neobvyklý pohled na střeva – jako na naše orgánové srdce, druhý mozek, centrum veškerého zdraví. Vždyť je to vlastně náš takový spalovací motor a co do něj dáme, to se nám tam zpracuje, prospěje nebo uškodí. S touto knihou si s přesnou úderností uvědomíte, jak moc jsou právě střeva důležitá a že ovlivňují všechno, od alergií až třeba po psychické problémy.  A že to také není tak úplně jednoduché s obezitou.

V břiše máme centrum svých pocitů. „Jedná se například o vzpomínky na tělesné stavy asociující dřívější prožitky našeho těla, které v důsledky pozitivních nebo negativních emocionálních vztahů.  Popsal také asociaci, kterou nazval body loops, tělesné smyčky. Jsou vyvolány určitými situacemi, které neovlivňují pouze to, co v daném okamžiku právě cítíme, ale i naše plánování do budoucna nebo intuitivní rozhodování. Podle Damasia mohou být některé druhy pocitů a vnímání přicházející ze střeva nadřízené. Například příjem stravy může zcela zastavit vnímání bolesti.“

Už jen něco takového je jasným důkazem, že břicho je mimořádně inteligentní. Že trávení v našem organismu hraje mnohem větší roli, než je pouhá výživa fyzického těla. Už je známo, že více než dvě třetiny imunitního systému sídlí ve střevech, ale méně se ví, že celková plocha našich střev je více než stokrát větší, než je plocha kůže. A to se už vyplatí zamyslet se nad tím, co touto plochou ve svém vnitřním těle neustále vstřebáváme. Pak se už nebudeme divit ani tomu, když nás autoři přesvědčí o tom, že některé typy mikrobioálního osídlení ve střevech mohou negativně působit i na psychiku, protože všechny ty odpadní látky se vstřebávají do krve, do nervového systému.

Kromě obecného pochopení toho, jak funguje trávení, vstřebávání, jak na nás působí některé potraviny, se tu dozvíte i podrobnosti o jednotlivých problémech nebo nemocech souvisejících se střevy, a to i alergie nebo revma či jiné autoimunitní onemocnění.  Skvělý je také závěrečný test střevní kondice, který dobře odhadne, kde zhruba jsou slabá místa právě u každého čtenáře.

Do zápisníčku!

A určitě tu je i mnoho informací, které na vás vykouknou z pečlivě vypracovaného textu, plného, až neskutečně nabitého, a ty jednoduchosti dávají smysl a stojí za to si je zapsat nebo si je zapamatovat. Hodně jsem vzpomínala na knihy Doreen Virtue, ve kterých se zabývá chutěmi, chronickým přejídáním, vlčími hlady a tím, co to znamená v emocích, jak si tvoříme kila bolesti. I tady oba autoři se dotýkají tohoto tématu, ačkoliv ho berou více z fyziologického hlediska.

„Orgány můžeme v příslušné době podpořit i typem jídla a naše chuť může prozradit, co ses uvnitř nás právě odehrává a jakou potřebujeme energii. Obecně lze říci, že sladké dodává energii mozku a štítné žláze, negativně působí na slinivku a žaludek a zároveň snižuje tvorbu tepla. Hořké v podobě hořčin detoxikuje a reguluje vylučování tekutin, zlepšuje trávení a podporuje srdce. Při nadbytku se mohou objevit pocity úzkosti, nerudnost a úbytek sil. Kyselé také povzbuzuje chuť k jídlu, upravuje trávicí procesy a činnost jater, ovšem spíš podporuje zadržování tekutin v těle, a nadměrné požívání kyselé potravy zatěžuje celou trávicí soustavu. Trpkým jídlem pomáháme činnosti tlustého střeva, zatímco ostré reguluje žaludeční a střevní systém, podílí se na antibakteriálním působení našich střev a zlepšuje činnost plic.“

Kniha, kterou otevřete častěji, protože….

• Když budete hledat konkrétní informace o nemocech
  • Když se nebudete cítit dobře, nespecifikované zdravotní problémy často souvisí s nevyrovnaným střevem
  • Když budete řešit kila navíc nebo obezitu, tady střevní flóra hraje velkou roli
  • Když budete chtít pochopit své tělo

Určitě to pro mne je kniha, kterou ráda čas od času otevřu a připomenu si to, co by člověk o svém těle měl vědět – ale často na to zapomíná.

O autorech:

MUDr. David Frej je autorem knih Ajurvéda, Ajurvédské recepty pro zdraví, Šťávy a míchané nápoje z přírody, Zánět – skrytý zabiják, Biologické hodiny a Tučné superpotraviny a oleje.

Jiří Kuchař vydal kromě jiných knih knihy Poznej sám sebe, Kniha, která léčí, Pozor sůl!, Zdraví v ohrožení – Hořká pravda o sladkém cukru, Tak chutná štěstí, Svět přírodních antibiotik a Tvoje strava je tvůj osud. Společně napsali publikaci Detoxikace léčivými oleji. Pravidelně publikují v měsíčníku Regenerace.

Vydalo nakladatelství Eminent, 2016, www.eminent.cz

4/5 - (2 votes)

ZANECHAT ODPOVĚĎ